بدترین مواد غذایی و نوشیدنی‌ها برای مردان بالای ۴۰ سال

هرچه سنتان بیشتر شود، دیگر نمی‌توانید مثل قبل هر خوراکی که دوست دارید را بخورید، چون با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا افزایش پیدا می‌کند. رژیم غذایی مردان بالای ۴۰ سال نقش به سزایی در کم کردن خطر ابتلا به این بیماری‌ها دارد. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ تصمیم داریم ۲۰ ماده‌ی غذایی را معرفی کنیم که مردان بالای ۴۰ سال باید برای حفظ سلامتی خود از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. گاهی اوقات قطع مصرف کامل این خوراکی‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین تا جایی که می‌توانید مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. مصرف گه‌گاه این خوراکی‌ها اشکالی ندارد. مشکل اصلی، مصرف منظم آن‌ها است‌. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

۱. کیک و بیسکوییت

خوردن این خوراکی‌های شیرین همیشه وسوسه‌برانگیز است، اما اگر هر روز این مواد غذایی را بخورید، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرید. کیک و بیسکوییت کالری بالایی دارند و حاوی مواد مغذی چندان زیادی نیستند. اگر همیشه خوراکی‌هایی بخورید که کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند، دچار اضافه وزن می‌شوید.

این موضوع برای مردان بالای ۴۰ سال خطرناک است، چون باعث عوارض و بیماری‌های زیادی می‌شود. اگر به خوردن این خوراکی‌ها علاقه‌ی زیادی دارید، می‌توانید هر از گاهی مقدار کمی از آن‌ها را بخورید.

۲. نوشیدنی‌های شیرین

به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های شیرین به اندازه‌ی کیک و شیرینی حاوی کالری غیرضروری و قند زیاد هستند. نوشیدن منظم نوشابه، آیس‌تی شیرین و لیموناد باعث می‌شود قند مصرفی‌تان افزایش پیدا کند، که این موضوع باعث اضافه وزن و در نتیجه مشکلات دیگر می‌شود.

۳. غذاهای سرخ‌کردنی

بر اساس مطالعات، مصرف غذاهای سرخ‌کردنی با افزایش خطر بیماری قلبی، اضافه وزن و دیابت نوع ۲ در ارتباط است.

غذاهای سرخ‌کردنی بسیار خوشمزه هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. اما اگر مردان بالای ۴۰ سال مقدار زیادی غذاهای سرخ‌کردنی بخورند، دچار اضافه وزن و مشکلات قلبی می‌شوند.

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر است. بنابراین باید از خوردن هر ماده‌ی غذایی که خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، خودداری کنید. بر اساس مطالعات، مصرف غذاهای سرخ‌کردنی با افزایش خطر بیماری قلبی، اضافه وزن و دیابت نوع ۲ در ارتباط است.

۴. گوشت فرآوری شده

سوسیس، بیکن و سایر گوشت‌های فرآوری شده حاوی چربی‌های اشباع شده هستند، که سرخرگ را مسدود می‌کنند. این نوع چربی می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش دهد. گوشت فرآوری شده نه تنها برای مردان بالای ۴۰ سال، بلکه برای همه‌ی افراد مضر است؛ بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

۵. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی کالری مصرفی شما را افزایش نمی‌دهند، با این حال می‌توانند هوس شما به مصرف شیرینی‌جات را افزایش دهند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی کالری مصرفی شما را افزایش نمی‌دهند، با این حال می‌توانند هوس شما به مصرف شیرینی‌جات را افزایش دهند. تحقیقات نشان می‌دهند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل آسپارتام و سوکرالوز می‌توانند منجر به افزایش وزن، دیابت و سایر بیماری‌ها شود. اگر در حال پخت کیک و شیرینی هستید، برای شیرین کردن آن‌ها به جای شکر و سیرین‌کننده‌های مصنوعی، از عسل خام استفاده کنید.

۶. مارگارین

مارگارین

مارگارین حاوی چربی‌های اشباع شده و چربی‌های فرآوری شده است، که باعث مسدود شدن سرخرگ می‌شوند.

مارگارین حاوی چربی‌های اشباع شده و چربی‌های فرآوری شده است، که باعث مسدود شدن سرخرگ می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان مارگارین، از ماده‌ای به نام «پروپیلن گلیکول» استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که این ترکیب مصنوعی سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد و باعث اضافه وزن می‌شود. سعی کنید به جای مارگارین، از روغن زیتون فوق بکر و روغن نارگیل استفاده کنید.

۷. رنگ خوراکی

رنگ‌های خوراکی مصنوعی که از آن‌ها در بسیاری از محصولات پخته، آبنبات‌ها و سایر مواد غذایی فرآوری شده استفاده می‌شود، می‌توانند سلامتی بدن شما را به طور جدی به خطر بیندازند.

رنگ‌های خوراکی ممکن است حاوی ترکیبات سرطان‌زا باشند. اگر می‌خواهید به خوراکی‌هایی که درست کرده‌اید رنگ دهید، به جای رنگ‌های مصنوعی به دنبال استفاده از رنگ‌های طبیعی مثل آب لبو یا پاپریکا استفاده کنید.

۸. آب‌میوه

اگر سنتان بالای ۴۰ سال است و در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، از نوشیدن آب‌میوه خودداری کنید. آب‌میوه فروکتوز دارد که با چربی شکم در ارتباط است. چربی شکم منجر به بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای آب میوه، خود میوه را بخورید.

۹. پاستای سفید

غلات تصفیه شده و فرآوری شده شاخص گلیسمی بالایی دارند، که این موضوع باعث می‌شود سطح قند خونتان بیشتر شود و به سرعت افت پیدا کند.

غلات تصفیه شده فیبر و سایر مغذی خود را از دست می‌دهند. غلات تصفیه شده و فرآوری شده شاخص گلیسمی بالایی دارند، که این موضوع باعث می‌شود سطح قند خونتان بیشتر شود و به سرعت افت پیدا کند. مصرف زیاد این خوراکی‌های تصفیه شده می‌تواند منجر به بیماری‌های متابولیک مثل دیابت و چاقی مفرط شود. بهترین کار برای اجتناب از این عوارض جانبی این است ‌که پاستای سفید نخورید.

۱۰. نان سفید

نان سفید هم مانند پاستای سفید مضراتی برای سلامتی بدن دارد. برای اینکه فیبر مورد نیاز بدن را در طول روز دریافت کرده و بدن خود را با مواد مغذی تغذیه کنید، نان سفید نخورید. به جای نان سفید، نان سبوس‌دار بخورید.

۱۱. محصولات لبنی فاقد چربی

محصولات لبنی

شاید فکر کنید که محصولات فاقد چربی نسبت به محصولات دیگر سالم‌تر هستند. اما باید بدانید که تولیدکنندگان برای جبران کمبود چربی در محصولات لبنی بدون چربی مانند پنیر، پنیر خامه‌ای و پنیر کاتیج از قند استفاده می‌کنند. حتما می‌دانید که قند مضرات زیادی برای بدن دارد. از جمله‌ی این مضرات می‌توانیم به بالا رفتن فشار خون، پوسیدگی دندان‌ها، ابتلا به دیابت و افزایش وزن اشاره کنیم.

۱۲. ماست‌ طعم‌دار

ماست طعم‌دار برخلاف ماست یونانی که سرشار از پروتئین‌های سیرکننده است و قند کمی دارد، حاوی قند اضافه شده‌ی زیادی است. اگر می‌خواهید به ماستی که می‌خورید طعم خوبی دهید، آن را با دانه‌ی چیا، شاهدانه، مغزها و میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی و بلوبری مخلوط کنید تا هم از فیبر برخوردار شوید و هم سایر مواد مغذی موجود در آن‌ها را دریافت کنید.

۱۳. فست‌فود

قبلا یک مقاله‌ی کامل را به مضرات فست‌فود اختصاص داده‌ایم. اگر آن مقاله را خوانده باشید، حتما می‌دانید که مصرف فست‌فود با خطراتی مثل مشکلات تنفسی، جوش و آکنه، چاقی و اضافه وزن، بیماری‌‌های قلبی، پوکی استخوان و… در ارتباط است.

یک مطالعه‌ که طی ۱۵ سال بر روی ۳ هزار نفر انجام شد نشان داد که افرادی که بیش از دو بار در هفته فست‌فود می‌خوردند، نسبت به کسانی که فست‌فود نمی‌خوردند، دو برابر بیشتر در معرض مقاومت به انسولین قرار داشتند. مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و پیش‌دیابت را افزایش می‌دهد.

۱۴. روغن سبزیجات

روغن سبزیجات مثل روغن دانه‌ی سویا یا روغن ذرت به شدت فرآوری شده هستند و چربی‌های چند غیراشباع و  امگا ۶ زیادی دارند.

احتمالا شما هم درباره‌ی مضرات روغن سبزیجات شنیده‌اید. روغن سبزیجات مثل روغن دانه‌ی سویا یا روغن ذرت به شدت فرآوری شده هستند و چربی‌های چند غیراشباع و  امگا ۶ زیادی دارند. اگرچه مصرف متعادل مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ می‌تواند برای قلب مفید باشد، اما مصرف زیاد این خوراکی‌ها می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد. به جای روغن سبزیجات از روغن آووکادو یا روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید.

۱۵. نوشابه‌ی رژیمی

شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی فاقد کالری که در نوشیدنی‌های رژیمی وجود دارند، می‌توانند باعث شوند بیشتر هوس خوردن خوراکی‌های شیرین کنید. شیرین‌کننده‌های مصنوعی ۲۰۰ تا ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از قند واقعی هستند، که این موضوع می‌تواند به پانکراس برای ترشح انسولین سیگنال دهد‌.

۱۶. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

ممکن است با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا افزایش سطح انرژی را تجربه کنید. اما باید به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که این نوشیدنی‌ها حاوی شیرین‌کننده‌های مضر هستند که برای دندان‌های شما حتی از شیرین‌کننده‌های موجود در نوشابه هم ضرر بیشتری دارند.

۱۷. مواد غذایی فاقد گلوتن

اگر به گلوتن حساسیت دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، نباید خوراکی‌های گلوتن‌دار بخورید. در غیر این صورت، خوردن مواد غذایی فاقد گلوتن ضرورتی ندارد. بیشتر غلات سبوس‌دار حاوی فیبر هستند.

فیبر مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به کنترل قند خون، تغذیه‌ی باکتری‌های خوب در روده، کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول خون، کم کردن اشتها، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و… اشاره کنیم. بنابراین در صورتی که دچار بیماری نیستید، خودتان را از خوردن گلوتن محروم نکنید.

۱۸. مافین و کاپ‌کیک‌های آماده

کا‌پ‌کیک‌های آماده قند زیادی دارند و باعث می‌شوند دچار آکنه در ناحیه‌ی چانه و چین‌وچروک زودرس شوید.

اینکه هر چند وقت یکبار از بیرون مافین و کاپ‌کیک بخرید ایرادی ندارد؛ اما اگر همیشه این کار را بکنید، سلامتی‌تان به خطر میفتد. مافین بسته‌بندی شده حاوی قند اضافه شده و چربی است. کا‌پ‌کیک‌های آماده هم قند زیادی دارند و باعث می‌شوند دچار آکنه در ناحیه‌ی چانه و چین‌وچروک زودرس شوید. بنابراین مصرف آن‌ها را کم کنید.

۱۹. سس سالاد بدون چربی

سس‌های‌ سالاد بدون چربی یا کم‌چرب کمبود چربی را با قند، نمک و افزودنی‌های دیگر جبران می‌کنند.

سس‌های‌ سالاد بدون چربی یا کم‌چرب کمبود چربی را با قند، نمک و افزودنی‌های دیگر جبران می‌کنند. به جای اینکه از بیرون سس آماده و ناسالم بخرید، خودتان با موادی مثل سرکه‌ی سیب و روغن زیتون یک سس لذیذ و سالم درست کنید.

سرکه‌ی سیب و روغن زیتون برای سلامتی بدن خواص زیادی دارند. سرکه‌ی سیب در از بین بردن باکتری‌های مضر، کاهش سطح قند خون، مدیریت دیابت، کاهش وزن و بهبود سلامت پوست مفید است. روغن زیتون حاوی چربی‌های تک غیراشباع سالم و مفید است که التهاب را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است تأثیرات مفیدی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشند.

از جمله دیگر فواید روغن زیتون می‌توانیم به جلوگیری از سکته، محافظت از شما در برابر بیماری قلبی، مبارزه با بیماری آلزایمر، کاهش خطر دیابت نوع ۲ و کمک به درمان آرتریت روماتوئید اشاره کنیم. روغن زیتون خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی هم دارد. سس‌های آماده هیچ‌کدام از این خواص را ندارند. بنابراین آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

۲۰. کمپوت میوه

اگر فکر می‌کنید که کمپوت میوه یک خوراکی سالم است، باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید. در حقیقت کمپوت میوه باعث افزایش چربی شکم می‌شود. کمپوت میوه سرشار از شربت، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و سایر مواد افزودنی مضر است.

کمپوت میوه‌ی غیرشیرین هم فاقد فیبر و ویتامین است و برای بدن فایده‌ ندارد. به جای کمپوت میوه، خود میوه را بخورید. یک ظرف بزرگ را پر از میوه‌های مورد علاقه‌تان کنید و روی کانتر یا میز آشپزخانه بگذارید‌. هر زمان که هوس خوردن میان ‌وعده کردید، یک میوه‌ را انتخاب کرده و نوش جان کنید.

کلام آخر

هرچه سن‌مان بالاتر می‌‌رود، بدنمان آسیب‌پذیرتر می‌شود؛ بنابراین باید به مواد غذایی که می‌خوریم، بیشتر توجه کنیم. مردان بالای ۴۰ سال باید از خوردن بعضی از خوراکی‌ها مثل آب‌میوه، کاپ‌کیک، مافین و روغن سبزیجات اجتناب ‌کنند، چون این خوراکی‌ها باعث بروز بیماری‌های خطرناک در آن‌ها می‌شوند. اگر نمی‌توانید خوراکی‌های ذکر شده در این مقاله را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، میزان مصرف آن‌ها را کم کنید.

منبع: eat this

پاسخی بگذارید